Kde jsou hranice reklamy?

Reklama na nás útočí ze všech stran. Obzvláště v předvánočním čase se všichni výrobci a prodejci snaží vnucovat nám své zboží, a tak přehánějí, přikrášlují, nadsazují a nafukují, což se v reklamě do jisté míry toleruje. Ovšem nesmí se lhát. Pak jde o klamavou reklamu, na kterou si můžeme stěžovat.

Co je klamavá reklama

Zjednodušená definice zní takto: o zboží nebo službě se uvádějí nepravdivé údaje proto, aby spotřebitele přiměly k nákupu, obvykle na úkor konkurence, přičemž bez klamných údajů by produkt nekoupil.

Podle občanského zákoníku se při posuzování, zda jde o klamavou reklamu, zohledňují údaje, které reklama sděluje o:

  • dostupnosti, povaze nebo provedení prodávaných produktů
  • ceně nebo způsobu jejího stanovení
  • totožnosti, majetku, odborné způsobilosti a dalších vlastnostech zadavatele reklamy

Příklady toho, co je už přes čáru

Rozhodující je, zda jde ještě o běžné reklamní přehánění, nebo již o snahu uvést spotřebitele v omyl. Tuto hranici by měl průměrný spotřebitel rozpoznat. Na hraně jsou například případy výrobků, které mají vzhledem k obsahu nepřiměřeně velký obal. Například sáček brambůrků vyplňuje hlavně vzduch. Typický příkladem klamavé reklamy je situace, kdy se účtovaná cena liší od ceny avizované v letáku. Nebo když obchodník tvrdí, že koupí přispějete na charitu, ačkoliv tomu tak není.

Kde si stěžovat a jak uplatnit náhradu škody

Na klamavou reklamu si můžete stěžovat u České obchodní inspekce, která záležitost prověří. Zjistí-li pochybení, udělí provinilci pokutu, ovšem o případné odškodnění se musíte soudit. Nejprve však musíte koupenou věc klasicky reklamovat. Reklamační řízení má stejná pravidla, jako když reklamujete vadnou věc. Rozdíl je v tom, že u klamavé reklamy se většinou jedná o neopravitelnou vadu. Prostě si koupíte jiný produkt, než jste na základě reklamy čekali. Například si koupíte legíny, o kterých reklama tvrdí, že zmírňují celulitidu, což se však nestane, jelikož koupené leginy tuto vlastnost nemají. Prodejce nemůže vadu při reklamaci „opravit“ ani legíny vyměnit za jiné. Musí vrátit peníze. V podobných případech je ale vždy potřeba dokázat, že reklama existovala.

Podobné články...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *