Trendy v systémech CMMS na rok 2024
Obsah
![](https://www.ekonomikon.cz/wp-content/uploads/2024/01/7d04bbbbbf40133a5af58cc04bf2afda-1-1024x640.png)
Minulý rok byl pro naše klienty výzvou kvůli rostoucí inflaci. Přestože jsme si mysleli, že rok po pandemii přinese dramatický růst ekonomiky, geopolitická situace opět zpomalila její rozvoj. V této dynamické realitě jsme se zaměřili na trendy, které budou klíčové pro rozvoj odvětví správy údržby zařízení (UR) v nadcházejících letech.
5 trendů ve vývoji systémů CMMS
1. Dominance mobilních systémů pro výrobu a údržbu zařízení
Další léta technologického rozvoje kladou stále větší důraz na potřebu úzké spolupráce mezi oddělením UR a výrobou. Pro lepší komunikaci ve výrobních závodech jsou nejvhodnější mobilní řešení. Ty poskytují mnoho funkcí zaměřených na zaměstnance výrobního oddělení a operátory strojů.
V roce 2023 jsme zaznamenali zvýšenou popularitu kontrolních seznamů vytvářených výrobními odděleními. Tyto seznamy umožňují uživatelům ověřit prováděné činnosti před i po zahájení směny. Obsahují například čas potřebný k čištění stroje. Cílem mobilní aplikace QRmaint je odstranit techniky od stolů, aby mohli zaměstnanci co nejčastěji pracovat na místě. Funkce mobilních systémů CMMS, které zvyšují produktivitu techniků:
- rychlé hlášení poruch nebo závad
- upozornění na mobilní telefon
- přehled stavu strojního parku
- interní komunikační nástroj
- přehled skladu náhradních dílů
- skenování QR kódů
- vytváření kontrolních seznamů a harmonogramů
- plánování revizí a kontrol
2. Využití umělé inteligence pro podporu procesů UR
Umělá inteligence může výrazně zvýšit efektivitu a účinnost systémů CMMS, což přispívá k snížení nákladů, minimalizaci výpadků a zlepšení údržby. Nicméně implementace AI do těchto systémů vyžaduje správnou integraci, přizpůsobení konkrétnímu odvětví a pečlivou ochranu.
AI může analyzovat historická data o poruchách a provozu strojů v systémech. Na základě těchto dat může umělá inteligence předpovídat, kdy a jaké údržbářské práce budou potřebné, což umožňuje plánovat preventivní úkoly s předstihem. Nakonec AI zvyšuje efektivitu údržby a pomáhá snižovat náklady na provoz zařízení.
Které procesy může umělá inteligence podporovat ve systémech CMMS?
- Předpovídání údržby strojů a zařízení
- Diagnostika poruch a závad
- Optimalizace údržebních plánů
- Správa zásob náhradních dílů
- Automatizace rutinních úkolů
- Vylepšení rozhodovacích procesů
- Analýza výkonnosti strojních komponentů
3. Využití cloudu pro vzdálené řízení procesů UR
Ještě před několika lety byla implementace systému CMMS nákladná a vyžadovala vlastní IT infrastrukturu. Na tuto zátěž si mohly dovolit jen málo firmy. Situace se změnila s rozšířením internetu a distribucí softwaru v cloudu.
Dnes mají systémy CMMS v cloudu často aktualizované zabezpečení proti hackerským útokům. To znamená, že data klienta jsou bezpečná i tehdy, když nejsou uložena v jeho vlastní IT infrastruktuře. Navíc poskytovatelé systémů CMMS v cloudu zaručují vysokou dostupnost těchto systémů například díky záložním kopiím, což zajišťuje klientovi stálý přístup k jeho datům. Tento způsob často probíhá prostřednictvím datových center, jako jsou například Amazon Cloud nebo Microsoft Azure, kde o celou infrastrukturu a bezpečnost se starají odborníci, jejichž provoz v malé nebo střední firmě je kvůli vysokým nákladům téměř nemožný.
4. Zvýšená specializace systémů CMMS
Systémy CMMS výrazně zlepšily efektivitu oddělení UR ve stovkách firem v Polsku. Z našich zkušeností vyplývá, že jsou nezbytné kvůli obsluze specifických procesů, jako je například mytí a dezinfekce. Oproti systémům ERP je vyznačuje automatizace a specializace některých procesů. Určitě je vhodné upozornit na Dashboard TV, ANDON operátorský panel a sběr dat prostřednictvím QRmaint s IoT.
Dashboard TV je vizualizace stavu strojního parku v reálném čase na televizi. Dashboard zobrazený v místnosti techniků je nejefektivnějším způsobem, jak zvýšit produktivitu technického týmu. Toto řešení zlepšuje komunikaci ve firmě a zajišťuje vyšší plnění úkolů.
Mobilní systém ANDON calls je funkcí systému CMMS, která umožňuje volání skupiny lidí přímo z pracovního místa a volitelně hlášení závad. Tato funkce zajišťuje efektivní komunikaci mezi operátory na výrobní lince a osobami jako jsou výrobní vedoucí, BOZP, kontrola kvality. Vše probíhá prostřednictvím velkých a intuitivních dotykových panelů.
IoT jsou zařízení vybavená senzory, softwarem a technologiemi pro propojení a výměnu dat s jinými zařízeními prostřednictvím internetu. Díky kamerám a senzorům zabudovaným do výrobků firmy lze získat podrobné informace o stavu produktu od výroby až po dodání zákazníkovi. S pomocí řešení typu IoT lze integrovat systémy CMMS s machine learningem, aby zaměstnanci obdrželi návrhy pro optimální akce.
5. Zvýšený význam integrace systémů CMMS s dalšími systémy
Moderní systémy CMMS lze integrovat s systémy ERP, WMS, SCADA, MES, EAM. Z našich zkušeností víme, že velké podniky často pracují s několika programy současně. Proto jsou ceněna řešení, která umožňují přenos informací mezi nimi. Například loni v souvislosti s rostoucím důrazem na zvýšení spolupráce mezi oddělením UR a výrobou se zvýšil zájem uživatelů o integraci s MES systémy. To vedlo k možnosti automatického generování úkolů souvisejících s výměnami surovin, opravami a potřebou přestavby. To také umožňuje pečlivý záznam dostupnosti a činnosti spojené s efektivitou strojního parku.
Shrnutí
V posledních letech zaznamenaly systémy CMMS vzrůst zájmu u uživatelů pracujících v odvětví údržby zařízení. Kromě své hlavní role, kterou bylo podpora podniků v řízení strojního parku, překvapily klienty větší specializací a přizpůsobením konkrétním potřebám. K tomu určitě přispěla popularita mobilních řešení pro výrobu a zvýšený význam integrace systémů CMMS s jinými systémy. Chcete využívat trendy, které budou klíčové pro rozvoj systémů UR v příštích letech? Sáhněte po QRmaint a zavolejte na +48 12 400 41 70.]